Daca am luat COVID, ce fac cu mediatia mea de inima?

Ar trebui să îmi reduc dozele medicației cardiologice?

Întreruperea sau reducerea dozelor medicamentelor poate fi periculoasă și vă poate agrava starea de sănătate. Aceste medicamente sunt foarte eficiente pentru tratamentul insuficienței cardiace, pentru controlul tensiunii arteriale, în prevenția unui infarct miocardic sau accidentului vascular cerebral, și așa mai departe. Orice modificare a tratamentului fără avizul medicului vă crește riscul de acutizare a bolii cardiace.Au fost lansate ipoteze care susțin că unele medicamente utilizate în controlul tensiunii arteriale (IECA – inhibitorii enzimei de conversie, blocanții receptorilor de angiotensină) ar crește riscul de infectare și severitatea infecției cu noul coronavirus. Totuși, aceste rezultate nu au o bază științifică solidă. De aceea, este recomandat să continuați tratamentul antihipertensiv prescris.Pacienții aflați în tratament imunosupresor, de exemplu pentru transplant cardiac, sunt sfătuiți să își continue medicația întrucât reducerea dozelor este asociată cu un risc crescut de respingere a transplantului.Vă rugăm să vă continuați tratamentul prescris. Dacă aveți întrebări, adresați-le medicului dvs, dar NU vă modificați schema terapeutică fără aviz medical.Au apărut informații despre un medicament care, administrat unor pacienți cu COVID-19, ar putea să producă aritmii periculoase. Ce ar trebui să știu?Dacă sunt spitalizați, pacienții cu sindrom de QT lung (SQTL) trebuie să se asigure că medicul care îi va trata este informat despre patologia cardiacă a acestora. Sindromul de QT lung este o patologie cardiacă moștenită, în care există o întârziere a conducerii semnalelor electrice ale inimii, ceea ce face ca indivizii afectați să devină predispuși la apariția aritmiilor cardiace (bătăi neregulate ale inimii).Câteva din medicamentele studiate pentru tratarea pacienților COVID-19 pot prelungi intervalul QT și pot cauza aritmii la anumiți indivizi. Aceste medicamente includ: Cloroquina (un agent anti-malaric) și medicamente anti-retrovirale.12În plus, anumite medicamente folosite pentru tratamentul fibrilației atriale sau al depresiei, pot alungi intervalul QT. Astfel, este important ca medicul dumneavoastră să fie informat despre toate medicamentele pe care le luați. Dacă sunteți spitalizați, asigurați-vă că aveți cu dumneavoastră o listă completă și actualizată a medicației pe care o urmați.

Ar trebui să îmi fac programare sau ar trebui să evit mersul la doctor/spital ?

Dacă spitalul de care aparțineți programează în continuare pacienți ambulatori, ar fi bine să întrebați dacă este nevoie să mergeți până acolo. Majoritatea spitalelor anulează consultațiile sau acestea sunt ținute telefonic sau prin conferință video – când este posibil. Sunt anumite situații când examinarea trebuie efectuată de către doctor față în față și această consultație nu trebuie omisă fără a vă sfătui înainte cu medicul dvs.

Sunt în siguranță dacă ies din casă și evit spațiile aglomerate (pot să merg în parc sau la plimbare afară) ?

Da. Virusul se transmite de la persoanele infectate și atunci nu este nicio problemă dacă mergeți afară singur. Este important să evitați contactul cu persoane posibil răcite. Evenimente sociale cu număr mare de participanți au fost anulate în Europa pentru evitarea răspândirii virusului.

 

POt sa ies din casa?

Dacă trebuie să ieșiți din casă (de exemplu pentru cumpărături), vă rugăm să păstrați o distanță de 2 metri față de cei din jurul dvs.Pot să călătoresc sau să folosesc transportul în comun?Vă rugăm să vă informați în legătură cu măsurile adoptate de autoritățile naționale și locale. În multe țări, călătoriile non-esențiale au fost interzise și cetățenii sunt rugați să rămână în case. În multe locuri, este recomandat să se evite transportul public, dacă este posibil, sau să se mențină o distanță de 2 metri față de restul călătorilor.

Ar trebui să mă îngrijoreze lipsa medicamentelor pe piață/ epuizarea stocurilor de medicamente?

Se face tot posibilul pentru asigurarea medicamentelor esențiale. Nu reprezintă o cauză de îngrijorare. Agenția Europeană a Medicamentelor monitorizează această problemă și nu au fost raportate deficite ale medicamentelor esențiale.

Mă simt foarte neliniștit. Ce pot face pentru a mă simți mai bine?

Este o perioadă îngrijorătoare pentru toată lumea și încercăm să oferim câteva soluții pentru a trece cu bine peste această perioadă dificilă a pandemiei pentru care nimeni dintre noi nu era pregătit în urmă cu câteva luni.

Mâncați regulat și sănătos. Trebuie să vă mențineți tonusul corporal, iar mâncarea sănătoasă vă aduce şi un aport de vitamine și minerale care vă ajută în combaterea stării de neliniște. Cerealele integrale, fructele și legumele (de toate culorile) vă vor ajuta în reducerea nivelului de anxietate. Știm că prăjiturile, biscuiții și ciocolata sunt delicioase, dar nivelul ridicat de zahăr nu este bun pentru anxietate. O cantitate mică din când în când poate ajuta, însă dulciurile pot accentua starea de neliniște. Același lucru se întâmplă și cu alcoolul; reduceți-l la minim.

Beți multă apă. O cană de ceai sau cafea servită într-o atmosferă liniștită poate avea un efect surprinzător de calmare și de liniștire a gândurilor anxioase.

Exerciții fizice. Deși trebuie sa păstrăm o distanță socială, asta nu înseamnă că nu putem ieși din casă. De fapt, ieșitul afară în lumina zilei (chiar dacă este înnorat) poate fi benefic pentru sănătatea mintală. Dacă aveți o grădină, plimbatul, efectuarea exercițiilor aerobice ușoare (sau mai puțin ușoare – în funcție de toleranța fizică), săritul corzii, urcatul și coborâtul scărilor pe muzică, toate acestea sunt exemple de exerciții pe care le puteți face pentru ameliorarea stării de anxietate. Dacă nu aveți grădină, vă puteți face un traseu în apropierea casei și să vă plimbați, evitând zonele aglomerate sau proximitatea altor persoane. În fiecare zi.

Utilizați metode virtuale pentru socializare. Dacă puteți, folosiți Facetime/Skype pentru a vorbi cu membrii familiei sau prietenii, măcar o dată pe zi, cu aceeași persoană sau în fiecare zi altcineva, pentru a vă muta gândul de la situația actuală. Sau sunați-i. Vă va da un scop – ceva la care să vă gândiți cu plăcere – și rămâneți în contact cu toți cunoscuții dvs. Gândul la ceilalți, ascultatul și suportul moral oferit celor din jur ajută în mod surprinzător în reducerea anxietății proprii.

Ocupați-vă de treburile casnice. Compuneți o listă cu ce puteți face, de exemplu eliberați acel raft, rearanjați camera, organizați șifonierul, apucați-vă de grădinărit, etc. Nu trebuie realizate toate lucrurile de pe listă, și nu toate în același timp, dar vă oferă un plan pentru acele clipe de neliniște. Iar sentimentul minunat că ați finalizat un lucru de pe listă este unic.

 

 

 

STAREA EMOȚIONALA POATE AFECTA PROGNOSTICUL

Omul nu e numai trup, e si suflet, si starea de sananate nu ar trebui sa afecteze optimismul, Caci c-o moarte toti suntem datori, dar nu-i totuna cum mori, daca iti plangi de mila sau daca esti recunoscator lui Dumnezeu. trebuie sa avem grija si de starea emotionala a pacientului:

Activități recreaționale. Ascultați muzică, citiți o carte, completați rebusuri, tricotați, coaseți, pictați, desenați, etc. Orice activitate vă place, dar nu ați avut timp să o faceți. Orice vă oferă o poartă de scăpare de la anxietate sau care vă obligă să vă concentrați, vă va ajuta.

Evitați mesajele excesive cu impact negativ. Urmăriți știrile la radio, la televizor sau pe telefon/calculator  doar o dată pe zi. Deși trebuie să fim la curent cu ultimele noutăți și recomandări privind auto-izolarea și infecția cu coronavirus, ascultarea continuă a acestor informații generează o stare de anxietate. Toate informațiile pe care trebuie să le știți le găsiți într-un singur material. Vă rugăm nu vă expuneți la mai mult zilnic.

Respirația. Acest exercițiu simplu vă va ajuta atunci când sunteți anxioși. Așezați-vă într-o poziție relaxată (încordați-vă si relaxați-vă mușchii pentru a face diferența între încordat și relaxat). Concentrați-vă pe respirație, inspirați profund numărând până la 5 și expirați numărând până la 10. Repetați acest exercițiu de câteva ori pe zi, până simțiți nivelul de anxietate suficient de scăzut pentru a efectua o activitate menționată anterior.

Daniel Ganea
Vino cu mine

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.