Tratamentul de urgență al infarctului miocardic acut

Vedeți și Semnele și simptomele IM

.ro

Tratamentul în urgență al infarctului miocardic acut

Tratamentul de urgenţă al infarctului acut de miocard

Tratamentul infarctului miocardic acut este un tratament de urgenţă, cât mai rapid din momentul debutului, cu scopul reducerii zonei de necroză miocardică şi a prevenirii complicaţiilor. Cantitatea de muşchi care moare din lipsă de sânge poate fi redusă prin dizolvarea cheagurilor din arterele coronare şi restabilirea circulaţiei sângelui.

La debutul durerii, dacă aveţi deja acest medicament în tratamentul dumneavoastră, puneţi o tabletă de NITROGLICERINĂ sub limbă la începerea simptomelor. Dacă durerea nu dispare, mai puteţi lua încă 2 tablete la interval de 5 minute.

Dacă simptomele nu au dispărut după 15 minute, chemaţi imediat salvarea! Atenţie! Nu luaţi Nitroglicerină dacă nu v-a fost prescrisă de medicul dumneavoastră (există boli care pot fi agravate de luarea acestui medicament!).

În ambulanţele moderne echipate cu electrocardiografe există posibilitatea diagnosticului precoce a IMA şi începerea tratamentului analgezic (de diminuare a durerii toracice) şi antianginos (nitroglicerină sublingual, apoi în perfuzie intravenoasă).

La spital, la departamentul de urgenta se precizeaza diagnosticul prin examenul clinic si electrocardiograma, apoi pacientul este transportat in unitatea de supraveghere coronariana unde se incepe monitorizarea si tratamentul specific al infarctului de miocard acut ce consta in:

• montarea unei linii venoase;
  • monitorizarea continuă a pacientului; (tensiune arterială, electrocardiogramă, stare generală);
  • recoltarea analizelor de urgenţă;
  • oxigenoterapie;
  • nitroglicerină sublingual şi perfuzie intravenoasă;
  • analgezice (algocalmin, mialgin);
  • aspirină (şi eventual clopidogrel), heparină;
  • tratament fibrinolitic (în cazul în care pacientul se prezintă la spital la mai puţin de 12 ore de la debutul infarctului miocardic acut) cu streptokinaza sau alte trombolitice. Aceste medicamente dizolvă cheagurile de sânge şi restabilesc fluxul normal de sânge prin arterele coronare. Mărimea zonei din muşchiul inimii care a suferit infarctul poate fi scăzută dacă fluxul este restabilit foarte devreme. Dar timpul este de o importanţă majoră! Dacă apar întârzieri, beneficiul metodei este scăzut;
  • o altă variantă de tratament pentru redeschiderea arterei coronare implicate în infarctul miocardic acut este angioplastia coronariană a arterei implicate în infarctul de miocard (în centrele în care există laborator de cateterism şi în situaţii selectate);
  • se continuă tratamentul cu heparină, betablocante (de ex. metoprolol), aspirină şi eventual clopidogrel, precum şi alte medicamente care îmbunătăţesc funcţia inimii, în funcţie de situaţia pacientului;
  • tratamentul anxietăţii (frecventă la pacienţii cu infarct miocardic acut în primele 24-48 ore): diazepam, alprazolam, hidroxizin.

Tratamentul medical nu este identic la toţi pacienţii care se prezintă cu infarct de miocard, el este nuanţat în funcţie de starea clinică a pacientului, de localizarea infarctului de miocard, de apariţia sau nu a complicaţiilor.

În mod obişnuit, pacientul rămâne 24-48 ore în unitatea de coronarieni (în cazurile necomplicate) şi ulterior este transferat în eşalonul doi – saloanele de urmărire postinfarct miocardic.

Ce este coronarografia?

Coronarografia este un examen cheie în explorarea bolii coronariene, deoarece este singura explorare pe care o avem la îndemână în România pentru a vizualiza direct arterele coronare, responsabile de angină sau infarct.

Coronarografia este o investigaţie de diagnostic. Ea nu reprezintă un tratament, dar indică medicilor care este tratamentul optim pentru dumneavoastră.

Coronarografia se efectuează prin introducerea la nivel inghinal a unui tub foarte subţire (cateter) într-o arteră, şi înaintarea lui până la arterele inimii; aici se injectează o substanţă de contrast care permite vizualizarea anatomiei arterelor coronare.

Coronarografia se face sub anestezie locală (la picior), pacientul este treaz şi discută cu medicul în cursul procedurii, putând să vadă pe un ecran anumite detalii ale acesteia. Durata unei astfel de proceduri este între 20-40 minute, ea fiind urmată de o perioadă de şedere la pat de 12 ore.

Anunţaţi-vă medicul dacă ştiţi că sunteţi alergic la iod!

Ce este angioplastia coronariană?

Angioplastia coronariană reprezintă procedeul de deschidere a arterei coronare stenozate (îngustate) cu ajutorul unui balon care se umflă la acest nivel. În ceea ce vă priveşte, procedura în sine se aseamănă cu cea efectuată pentru coronarografie.

După deschiderea arterei coronare cu ajutorul balonului, se va monta la acest nivel un stent.

Acesta reprezintă un tub sub formă de reţea metalică cilindrică, având capacitatea de a menţine vasul deschis.

Prezenţa stentului necesită un tratament antiagregant plachetar special la indicaţia medicului cardiolog.

Este esenţial să înţelegeţi că angioplastia şi stentul reprezintă un tratament eficient numai în condiţiile în care vă trataţi în paralel factorii de risc coronarian (prin scădere în greutate, oprirea fumatului, scăderea lipidelor şi glicemiei, controlul tensiunii arteriale).

În caz contrar, există un risc important de restenozare (reîngustare) a arterei dilatate!

Vă recomand să veniți la controalele cardiologice programate după aceste proceduri, pentru a detecta l atimp și a gestiona corect eventualele complicații!

Daniel Ganea
Vino cu mine